flaga-polska28 października pożegnaliśmy wieloletniego działacza sportu żużlowego z Torunia, śp. Ryszarda Kowalskiego. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych aktywnie działał w klubie, a od 1973 do 1988 był także arbitrem żużlowym. Cześć Jego Pamięci!

logo fimlogo-uemW tym roku aż czterech polskich sędziów prowadziło imprezy międzynarodowe pod egidą FIM i FIM Europe. Artur Kuśmierz, dla którego były to pierwsze nominacje, sędziował w Gorican Race Off1 w kwalifikacjach do GP i w Leicester Rundę Kwalifikacyjną do MŚJ. Piotr Lis spędził dłuższy czas w Niemczech, prowadząc w dwa kolejne weekendy Rundę kwalifikacyjną na długim torze w Bielefeld i rundę kwalifikacyjną do GP w Abensbergu.

logo-SGPMamy za sobą ostatnie GP sezonu 2014, tytuł trafił w godne ręce, a KK osiągnął życiowy sukces i jest jeszcze bardziej zmotywowany na przyszły rok. Szczególnego smaczku turniejowi w Toruniu dodała sytuacja między Nicki Pedersenem a Krzysztofem Kasprzakiem, a w zasadzie jej reperkusje. Niezależnie od oceny decyzji sędziego warto zwrócić uwagę na to jak szybko media obiegł wpis Pedersena na Facebooku, w którym przedstawia on własny punkt widzenia na wykluczenie i w dodatku opowiada jak po zawodach córki Gardella przepraszały go za błąd.

logo fimPrezentujemy komunikat FIM dotyczący tłumika King wraz z naszym tłumaczeniem.

"W ostatnim czasie po kilku zawodach torowych otrzymaliśmy raporty od osób oficjalnych informujące o przypadkach uznania tłumików marki King, które maja nawiercone otwory w zaślepce wspawanej w perforowaną rurę wewnątrz tłumika. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego i kontakcie z producentem Davidem King informujemy, że nawiercenie bardzo  małych otworów w zaślepce umieszczonej tak daleko od obu końców tłumika jest praktycznie niemożliwe. Patrząc pod jasne światło, można mieć złudzenie, że widzimy jakieś otwory, jest to spowodowane odbiciem światła przechodzącego przez perforacje wewnętrznej rury na denku zaślepki.

Przedstawiamy poniżej wewnętrzny przekrój tłumika marki KING:

SILENCER King 2014

logo fimPrzed kilkoma dniami FIM (CCP w porozumieniu z komisją techniczną CTI) rozesłał pismo na temat dwóch istotnych elementów motocykli do wyścigów torowych. Po pierwsze przypomniał o zmianach w tłumikach na 2015 rok (dotychczasowe homologacje wygasają) i o wymaganiach, jakie muszą spełnić. Po drugie zwrócił uwagę na problem z deflektorami do długich torów i zaproponował sposób ich rozwiązania za pomocą instytutu badawczego z Hiszpanii. Pełny tekst w załączeniu. Problem z deflektorami na długich torach wynika z faktu, że pracują one w zupełnie innych warunkach niż na żużlu. Spod kół wyrywane są fragmenty murawy, a prędkości są większe niż na żużlu. Naciąg deflektora jest trzy razy silniejszy niż na żużlu, a ramię dłuższe.

logo fimKilka dni temu w Pilźnie odbył się europejski finał klasy 125 ccm dla zawodników w wieku od 10 do 16 lat. Rywalizacja odbywała się na klasycznym torze do żużla, ale startowano szóstkami w każdym biegu na motocyklach z ramami do wyścigów na długim torze (ale z wyjętym lub zablokowanym amortyzatorem) lub do żużla, na oponach do żużla 19". Rywalizacja, w której sukces odnieśli reprezentanci Polski (miejsca 2-4) była ciekawa nie tylko na torze ale i w parku maszyn, gdzie można było spotkać rodaków-naśladowców Martina Smolińskiego w zakresie innowacji.

logo-SSZNa początek warto zadać sobie pytanie: dlaczego poważne ośrodki badania opinii publicznej w swoich opracowaniach nie korzystają z sond internetowych? Odpowiedź jest równie banalna co pytanie. Sondy internetowe jak żadne inne metody badawcze podatne są na manipulacje!

logo-SSZW ostatnim meczu ligowym w Lesznie (Leszno - Tarnów) niemal jednocześnie na linię mety wpadli Nicki Pedersen i Greg Hancock. Ustalenie ostatecznej kolejności utrudniał brak kamery ustawionej w linii mety. Jednocześnie zmiana wprowadzona kilka lat temu uniemożliwia równy podział punktów między zawodników, czyli trzeba wskazać zawsze kolejność, niezależnie od dostępności środków technicznych, które mogą w tym pomóc.