Referees' Integration Panel dokonał podsumowania działań i spotkań przeprowadzonych w sezonie 2013 i przygotował sprawozdanie wraz z rekomendacjami zmian i koniecznych działań, które mogą doprowadzić do harmonizacji przepisów i ich interpretacji. Dokument ten został przekazany nowej CCP, a w szczególności ISLB, czyli osobom próbującym skoordynować rozgrywki ligowe. Spodziewane są prace w tym zakresie w czasie spotkania w Edynburgu za kilka dni. Praca RIP być może zmieni także polski regulamin na 2014. Prawdopodobnie kierownicy startu zostaną wyposażeni w łączność sędzią za pomocą zestawów słuchawkowych, możliwe są zmiany w zakresie dotknięcia taśmy czy ostrzeżeń. Do końca roku powinny być znane szczegóły.

W dniach 1-3 .08 odbyło się w Anglii spotkanie Referees' Integration Panel, w którym uczestniczyli Chris Gay, Krister Gardell, Marek Wojaczek i dodatkowo Graham Reeve, reprezentujący SCB. Celem spotkania było podsumowanie doświadczeń wynikających z odwiedzin na meczach ligowych w krajach uczestniczących w projekcie oraz opisanie różnic w regulaminach i interpretacjach. Przy okazji uczestnicy obserwowali mecze ligi angielskiej w Swindon i Thurrock (Lakeside).

W czasie ostatniego GP Jim Lawrence podjął decyzje o powtórzeniu biegu, chociaż zawodnicy przekroczyli wcześniej linię mety. Skorzystał przy tym z uprawnień jakie daje mu artykuł 070.10.19 Track Racing Appendixes, gdzie znajduje się zdanie (wprowadzone 2 lata temu)

If a Referee declares the heat over after one or more riders have crossed the finish line, it shall not be re-run. Except in very special circumstances and situations that are beyond the control of the referee and have influenced the heat result. Then a heat can be re-run. Only the referee can take this decision and order a re-run.

Na meczach SE w Gnieźnie i Wrocławiu jako przedstawiciele Ekstraligi pojawili się sędziowie ze Szwecji i Wielkiej Brytanii - Krister Gardell i Chris Gay. Jest to element rozpoczętego przed rokiem projektu noszącego roboczą nazwę Referees’ Integration Panel (RIP). Został on zainicjowany przez Marka Wojaczka i przy wsparciu władz polskiego żużla, CCP oraz ASR i SVEMO rozwija się w celu realizacji między innymi następujących zadań:
- wymiana doświadczeń sędziowskich
- zidentyfikowanie różnic regulaminowych
- zaproponowanie interpretacji i zmian regulaminowych dla World Speedway League
- unifikacja interpretacji przepisów i oceny sytuacji torowych
- integracja środowisk sędziowskich krajów uczestniczących w RIP.

Na naszej stronie umieściliśmy skan regulaminu sportu żużlowego z 1968 roku, słynną "niebieską książeczkę". Było to możliwe dzięki uprzejmości i staraniom kolegi Marka Czerneckiego, za co należą mu się podziękowania. Dokument ten ma wartość nie tylko historyczną, ale pokazuje jak daleką drogę przebyliśmy od tego czasu i jak zmieniło się podejście do prawnych regulacji sportu żużlowego. Wiele problemów zostało usystematyzowanych, wiele uszczegółowiono - czasami może za bardzo. Życzymy miłej lektury!

Kiedy opadły emocje i zgasły światła na Markecie miałem przyjemność uczestniczyć w ciekawej dyskusji w gronie bardzo zacnych ludzi, którzy od wielu lat – by nie powiedzieć: dziesięcioleci – są zaangażowani w wyścigi torowe i znają te dyscypliny od podszewki. Podstawowe pytanie brzmiało: co zrobić, by takie wydarzenia jak taśma nie pozbawiały kibiców emocji rywalizacji w finale GP? Tym razem wszyscy czekający na wymianę ciosów między Emilem Sajfutdinowem a Taiem Woffindenem musieli obejść się smakiem.

Sezon 2013 powoli nabiera rozpędu i kibice zaczynają zauważać zmiany regulaminowe oraz w sposobie przeprowadzania zawodów, które wprowadzono w tym roku. Niektóre są widoczne od razu jak nowe ubiory sędziów czy przeprowadzana przed zawodami próba toru oraz przyspieszona w SE prezentacja. Wiele więcej dzieje się wcześniej i są to działania które chociaż dzieją się niejako za kulisami mają znaczący wpływ na zawody. W pierwszym rzędzie należy tu wymienić komisarzy torów, na razie obowiązkowych tylko w SE, którzy nadzorują przygotowanie toru do zawodów już na osiem godzin przed ich rozpoczęciem i spełniają także wiele innych obowiązków, w tym kontrolują przebieg zawodów w parku maszyn. Wcześniej odbywa się także odbiór toru do zawodów i zgłoszenia drużyn do zawodów. Istotne jest także dopuszczenie do zgłoszenia członka władz klubu w ekipie drużyny, co daje mu dodatkowe uprawnienia w czasie zawodów. Sędziowie przy pełnieniu swoich obowiązków korzystają z listy kontrolnej (innej niż komisarze toru) standaryzującej ich postępowanie i będącej dokumentem zapisującym stan obiektu i zmiany na nim zachodzące między zawodami.

Wszystkie te zmiany powinny służyć lepszemu przygotowaniu obiektów do zawodów i sprawniejszemu ich przeprowadzaniu.

Po wczorajszych zawodach Debreczynie pojawiły się głosy oburzenia z powodu braku awansu Janusza Kołodzieja do Challenge’u. Regulamin tych rozgrywek zawiera ograniczenie w ilości zawodników jednej narodowości awansujących do ECC, a mianowicie:
Semi Final 1: 5 riders and 1 substitute rider will qualify to ECC (max. 2 riders from the same federation)
Semi Final 2: 5 riders and 1 substitute rider will qualify to ECC (max. 2 riders from the same federation)
Semi Final 3: 5 riders will qualify to ECC (max. 2 riders from the same federation)
The FMNR organizing the ECC has the right to apply for one wild card rider for this meeting
European Championship Challenge (ECC): 9 riders will qualify to the Final series

Doświadczenia pierwszych kolejek ligowych spowodowały pojawienie się artykułów oceniających wprowadzenie funkcji komisarza toru. Często jego rolę pokazuje się w opozycji do sędziego, a wyniki jego pracy pokazuje się w kontekście niespodziewanych rozstrzygnięć sportowych. Warto może w tym miejscu wskazać na błędny tok myślenia dziennikarzy i sprostować obiegowe opinie.